Luisteronderzoek
Al ruim 30 jaar ervaring in luisteronderzoek...
Gedetailleerde aanpak van luisteronderzoek
Luisteraars zijn cruciaal voor het succes van radiostations; hun voorkeuren en behoeften begrijpen is daarom van vitaal belang. Right Marktonderzoek voert luisteronderzoeken uit die zijn ontworpen om een diepgaand inzicht te bieden in de loyaliteit, wensen, en behoeften van zowel bestaande als potentiële luisteraars. Deze inzichten zijn essentieel voor radiostations die hun publiek willen uitbreiden en hun betrokkenheid willen verhogen.
Wilt u uw luisteraars beter begrijpen en bereiken? Neem vrijblijvend contact op met Right Marktonderzoek voor heldere inzichten en concrete acties.
Een videocall is zo geregeld – wij horen graag van u!
Wat bieden wij?
Luisteronderzoek
Luisteronderzoek kan kwantitatief, kwalitatief of in combinatie worden uitgevoerd: in ieder geval altijd op maat. De keuze voor de precieze methode hangt vooral af van uw wensen en het beschikbare budget.
Kwantitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om een groot aantal potentiële luisteraars, oud luisteraars of huidige luisteraars te ondervragen. Hierdoor is er ook ruimte om te ‘zoeken’ naar specifieke doelgroepen en is er ruimte voor eventuele sub-analyses (bijvoorbeeld naar luistergroep). In veel gevallen wordt gekozen voor een online onderzoek, bijvoorbeeld via een internetpanel, via een banner op de eigen website en/of via social media.
Kwalitatief onderzoek levert andere, meer diepgaande informatie op. Bij kwalitatief onderzoek wordt inzicht verkregen in de achtergronden van meningen en gedragingen van de doelgroep. Middels bijvoorbeeld groepsdiscussies of diepte-interviews kan diepgaand worden ingegaan op onderwerpen die van belang zijn voor uw radiostation, bijvoorbeeld redenen om niet te luisteren, bestaande of te ontwikkelen communicatiemiddelen en inzicht in de beleving rondom programma’s en/of presentatoren. Kwalitatief onderzoek biedt daardoor de mogelijkheid om samen met (potentiële) luisteraars naar oplossingen en verbeteringen te kijken.
In de vragenlijst kunnen onderwerpen worden opgenomen als: